מונחים שגויים ואיך הם מפריעים לכם להבין את החוקים

פורום זה הוא הכתובת לכל השאלות על חוקי המשחק ועל חוקי הטורנירים של ה-DCI.

המנהלים: sliver, Navidshi

פרסם תגובה
Antrax
MTGil Wizard
הודעות: 6939
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
יצירת קשר:

מונחים שגויים ואיך הם מפריעים לכם להבין את החוקים

הודעה על ידי Antrax » 13/6/2004 , 0:28

שלום. כבר זמן מה שאני שם לב לעובדה שיש להרבה אנשים טעויות קונספטואליות בנוגע לחוקים. לדעתי הטעויות האלה נובעות משימוש במונחים ישנים או מבלבלים כדי לחשוב על המשחק, היות שחוקי השפה כובלים אתכם לדרך חשיבה מסוימת שהיא פשוט לא נכונה. במאמר זה נעבור על שלוש הטעויות הנפוצות, נסביר מה המינוח הנכון, ומה הטעות שנגרמת כתוצאה מכך.

1) "אני משחק מנה"
זו טעות נפוצה בעיקר בקרב שחקנים מתחילים - הם לא מבצעים את ההבדלה בין "אדמה" ל"מנה". ואכן, במבט ראשון, עושה רושם שאין הבדל -- אדמה נותנת מנה, בשביל מנה צריך אדמה. מה ההבדל?
אדם המשחק נכון ישאל "מה הקשר". אדמה הוא סוג של קלף, שיש לו יכולת שמספקת מנה. שם נגמר הדמיון. מנה היא רעיון מופשט, מדד למשאבים שיש לכם להשקיע בקסמים. כשבאים להטיל קסמים, לא עושים טאפ לאדמה בשביל לשלם על הקסם! מה שעושים זה מכריזים על הקסם, ואז יש זמן לשחק יכולות מנה. אם עושים טאפ לאדמה בשלב זה, אז זה פשוט אומר שמשחקים את היכולת של האדמה. את אותו הדבר בדיוק הייתם יכולים לעשות גם בלי להטיל קסם, ובאותה מידה יכולתם לעשות טאפ לMyr באותו שלב כשמכריזים קסם. אדמה היא בסה"כ עוד מקור למנה, גם אם מקור מאד נפוץ. אין טעם לבלבל בין השניים, וההבדלה הזו חשובה. מתי היא חשובה? כשקלף מציין במפורש "חפש *אדמה* בספריה ושים אותה במשחק", אנשים קוראים את זה כ"חפש *מנה* בספריה ושים אותה במשחק" ואז תוהים לעצמם האם אפשר להביא מיר למשחק, או האם כשמשחקים את היכולת של המיר שמים אדמה מהיד במשחק. תוציאו את זה לעצמכם מהראש. מנה היא כמו נקודות חיים - לא רואים, לא שומעים, אבל זוכרים כמה יש ומשתמשים לפי הצורך.

2) "בתגובה, אני מטיל..."
הקונספט של תגובה נשאר מהחוקים הישנים. לרוב הוא משרת את מטרתו היטב - מג'יק הוא משחק אינטראקטיבי, וסביר שתהיה לכם הזדמנות להשפיע על עולם המשחק בכל פעם שליריב שלכם יש הזדמנות כזו. הבעיה היא, שאנשים שמשתמשים במונח "אני מגיב" לרוב סובלים מחוסר הבנה בסיסי של מנגנון המשחק שקובע תזמון אפקטים ומי יכול לעשות מה ומתי, הסטאק.
תארו לעצמכם עולם של "בתגובה". אני עושה משהו. היריב שלי צועק "בתגובה שוק עלייך" בזמן שאני אומר "ובתגובה, משתמש בCursed Scroll עלייך". מה עכשיו? מה יקרה קודם? איך בכלל אני יכול להגיב לעצמי?
נניח שפתרנו את זה. עכשיו משחק אחר, אני משחק יצור. היריב שלי אומר "בתגובה, שוק על היצור". מה קורה פה? האם היצור במשחק או לא? האם אני יכול לשחק אפקטים לפני שהשוק יקרה? אחרי שהוא יקרה? לפני שהיצור במשחק? הצילו.
במקום זה, תחשבו על "אני מכריז על Fireblast. מקריב שני הרים. אני מפעיל Cursed Scroll עלייך. סיימתי עם האפקטים שלי." יריב: "שוק עלייך. סיימתי". אני: "באסה. שוק נפתר, לקחתי שתיים. אין לי אפקטים...". לא נראה יותר מסודר?
הרעיון של קדימות, גם אם פחות מגניב ואינטואיטיבי מ"אני מגיב", הוא כל כך פשוט, ששווה להשקיע את השתי דקות שצריך בשביל לדעת את שני החוקים שמסכמים את כל העניין:
א) לשחקן יש קדימות כל עוד לא העביר אותה (חוק הנימוס)
ב) אחרי כל אפקט שקורה, השחקן הפעיל מקבל קדימות (חוק ה"תורי עכשיו").
זהו. אם תזכרו את החוקים האלה, תדעו מי יכול לעשות מה ומתי 99% אחוז מהזמן. וזה גם הגיוני. אל תדחפו בזמן שמוקצה ליריב שלכם לשחק אפקטים -- הוא יכול לשחק כמה שהוא רוצה. זה כמובן לא אומר שהם ייפתרו בלי שיש לכם צ'אנס להגיב, רק שהוא יכול לשים אותם על הסטאק בלי שמפריעים לו. נימוס אלמנטרי, לא?
אחרי זה, שניכם העברתם קדימות, נפתר קסם. למי מגיעה קדימות? הרי שניכם ויתרתם עליה. תנו אותה לשחקן שזה תורו, כדי שתהיה איזה משמעות לעובדה שתורו. זהו. זכרתם את זה, אתם יכולים לפתור כל סטאק. לא יותר פשוט מעולם התגובות?

3) "אני מכריז התקפה"
עוד מונח שמקורו לא ברור לי - כנראה בחוקים הישנים. שחקנים לרוב עושים את זה בזמן המיין פייז שלהם, ומה שהם בעצם מתכוונים להגיד זה "לי אין מה לעשות, אז אני רוצה לתקוף עכשיו". אבל למרבה הצער, אין פעולה שנקראת "להעביר פייז" במג'יק - זאת לא פריבלגיה של אף אחד. המשחק מעביר פייז קדימה כשכולם גמרו לעשות את מה שהם רוצים בפייז הזה. איך הוא יודע? אם שני השחקנים מעבירים קדימות ואין שום דבר שמחכה להפתר על הסטאק, כנראה שאין טעם להשאר בפייז הזה, אז עוברים הלאה. לכן, מה שהשחקן שהמיין פייז שלו רוצה בעצם להגיד זה "אני מעביר קדימות". אין לו זכות ככה סתם להעביר לשלב הקרב - מה עם היריב? אם אתם סיימתם עם הפייז הזה, זה לא אומר שאין לו מה לעשות. פשוט תגידו "אני מעביר קדימות". אם גם היריב מעביר קדימות, דעו שאתם כבר בשלב הקרב (צעד טרום הקרב). הרבה יותר פשוט מלנסות להבין מה קורה בתור כשאני "מכריז התקפה" והיריב שלי אומר "בתגובה...".

הייתי בטוח שיש לי ארבעה, אבל עושה רושם שיש רק שלושה מונחים. ניחא. מקסימום נערוך אחר כך. תרגישו חופשי להגיב.

Y
מנהל טכני
הודעות: 10415
הצטרף: 27/5/2003 , 10:58
מיקום: רמת גן
יצירת קשר:

הודעה על ידי Y » 13/6/2004 , 0:56

הבדל בין "Own" ל"Control":
הרבה שחקנים לא ממש מבינים את ההבדל הזה עד הסוף, כל הזמן נשאלות פה שאלות בנוסך "כתוב לי על הקלף 'When <CARDNAME> comes into play, return target creature you control to your hand' ויש לי יצור בגרייביארד, אני יכול להחזיר אותו ליד?"
הההבדל הוא שבעלות על קלף קיימת מתחילת המשחק ועד סופו בלי קשר ל-Zone שבו הקלף נמצא ואינה משתנה בשום אופן בזמן המשחק. בעל הקלף הוא ה-OWNER. למרות זאת, ישנו מושג השליטה. קלפים נמצאים תחת שליטה של שחקן רק כאשר הם נמצאים במשחק והשליטה עליהם יכולה לעבור משחקן לשחקן בכל מיני צורות, אבל, כאשר קלף עובר משליטתו של שחקן אחד לאחר הוא עדיין שייך לשחקן שבבעלותו היה בתחילת המשחק.
חשוב לשים לב שקלף במשחק (ורק במשחק) נמצא תחת שליטתו של אחד השחקנים, אבל אם קלף עוזב את המשחק הוא שייך לבעליו. לכן אם יש במשחק קלף ששיך לשחקן א' ונמצא תחת שליטה של שחקן ב' והוא עוזב את המשחק הוא יחזור מייד לבעליו ולכן יבדוק לאן הוא צריך "ללכת" ואז יעבור לאזור המקביל אצל בעליו.

Y.

Antrax
MTGil Wizard
הודעות: 6939
הצטרף: 20/10/2001 , 2:00
יצירת קשר:

הודעה על ידי Antrax » 13/6/2004 , 9:31

(התכוונתי לתגובות על התוכן, לא לתוספות. הצעות לתוספות אפשר לשלוח אלי בפרטי).
אנטרקס

Aven Brigadier
MTGil Apprentice
הודעות: 4
הצטרף: 14/9/2004 , 19:50
מיקום: סעד
יצירת קשר:

שחקן חדש

הודעה על ידי Aven Brigadier » 14/9/2004 , 20:25

אני שחקן חדש ואני בנתיים משחק רק עם שחקנים חדשים. מדאיג אותי מה שיקרה אם אני אבוא לאיזה תחרות רשמית ואני לא אדע לשחק כמו שחקן אמיתי.
קראתי את הדברים שכתבת והבנתי שאני עושה הרבה דברים לא נכון, תסביר בפירוט איך עובדת הקדימות- לא הבנתי את זה, שחקן יכול לשחק קלפים (חוץ מinstant) גם בתור היריב? אז איזה משמעות יש לעובדה שהתור של אותו שחקן?
אתה יכול לרשום לי פירוט של כל שלבי התור?

Y
מנהל טכני
הודעות: 10415
הצטרף: 27/5/2003 , 10:58
מיקום: רמת גן
יצירת קשר:

הודעה על ידי Y » 14/9/2004 , 21:27

יש פה ת'רד שאלון (Psibeast) כתב... הוא השקיע בו הרבה והוא מסביר שם בצורה מאוד טובה.

הת'רד נקרא מאחורי הקלעים. אם אני לא טועה, המאמר הרביעי הוא על קדימות.

כמו כן, ישנו המילון, שגם הוא כלי עזר מאוד טוב (שוב קרדיט לאלון על היוזמה).

אני מקווה שתקרא ותבין. שאלות יותר מפורטות אתה תמיד מוזמן לשאול פה בפורום, אנו נשמח לענות.

Y.

סמל אישי של המשתמש
א.י.ש
MTGil Apprentice
הודעות: 37
הצטרף: 31/1/2005 , 15:03

Artifact Land

הודעה על ידי א.י.ש » 16/7/2005 , 11:25

אני לא מבין את המושג הזה של Artifact Land.
מזה אומר, שהקלף הזה הוא אדמה או ארטיפקט?
לאיפה היא נכללת?
Two muffins are baking in an oven. One muffin says to the other muffin, ‘It’s getting hot in here, huh?’ The other muffin says, ‘Aagh! A talking muffin!’”

סמל אישי של המשתמש
suny roi
MTGil Wizard
הודעות: 1129
הצטרף: 08/9/2004 , 19:35
מיקום: לי-און (גבעה ליד גבעת ישעיהו ובית שמש)

Re: Artifact Land

הודעה על ידי suny roi » 16/7/2005 , 12:07

א.י.ש כתב:אני לא מבין את המושג הזה של Artifact Land.
מזה אומר, שהקלף הזה הוא אדמה או ארטיפקט?
לאיפה היא נכללת?
Non-Basic Land , וארטיפקט.
גיא אמר לי במסנג'ר:
Konda כתב:יש אנשים הולכים לים לתפוס דגים, אתה תופס בחורות.
LOL.

אני ג'ינג', -עצבני!!
MTGil Apprentice
הודעות: 7
הצטרף: 07/9/2005 , 12:30

הודעה על ידי אני ג'ינג', -עצבני!! » 07/9/2005 , 16:01

זה אומר שזה גם וגם.
זה כמו שיש Artifact Creature שהוא יצור אבל מכני...
אז ככה יש ארטיפקט לנד, זה לנד שהוא גם ארטיפקט...
(משהו כמו אדמה טכנולוגית...)

סמל אישי של המשתמש
Clayman
King of the Neverhood
הודעות: 3304
הצטרף: 29/4/2004 , 17:21
מיקום: תל אביב

הודעה על ידי Clayman » 07/9/2005 , 16:03

אני ג'ינג', -עצבני!! כתב:זה אומר שזה גם וגם.
זה כמו שיש Artifact Creature שהוא יצור אבל מכני...
אז ככה יש ארטיפקט לנד, זה לנד שהוא גם ארטיפקט...
(משהו כמו אדמה טכנולוגית...)

אתה מודע לעובדה שעכשיו הקפצת ת'רד מלפני חודשיים.... :-?
Mastery is archived when "telling time" becomes "telling time what to do."

פרסם תגובה

מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ואורח אחד