עצות לסוחר המתחיל (וגם לוותיק)

כאן תוכלו לברר מחירים, לשאול על כדאיות החלפות, וכל מה שקשור למסחר במג'יק אבל אינו ניהול עיסקה.

מנהלים: Navidshi, Orb

נעול
Y
מנהל טכני
הודעות: 10415
הצטרף: 27/5/2003 , 10:58
מיקום: רמת גן
אמר/ה תודה: 0
קיבל תודה: 0
יצירת קשר:

עצות לסוחר המתחיל (וגם לוותיק)

שליחה על ידי Y »

לפני הכל, תודה לגרג על הרעיון.

הנושא הזה נכתב כדי למנוע אי הבנות ובעיות בזמן ביצוע עסקאות. כל מה שנכתב פה ישמש כ"כללים לביצוע עסקאות" במקרה ויהיו בעיות בעסקה. צוות הפורום יטפל בבעיות ע"פ הכללים האלה.

הנושא יחולק למספר סעיפים:
א. סגירת עסקה.
ב. משלוח.
ג. אימות.
ד. שיטת ההמלצות.
ה. רשימת הסוחרים האסורים.
ו. מה לעשות במקרה של בעיות.

א. סגירת עסקה:

עסקאות יכולות להסגר הן ע"י הצעות במכירות פומביות והן בה"פ.

אם אתם מציעים/מוכרים במכירה פומבית, אתם מחוייבים למחיר (ביטולים של הצעות ניתן לבצע רק ע"י הסכמה של הצד המוכר והצד הקונה). לכן, אם אתם לא בטוחים שאתם רוצים להתחייב לעסקה - אל תציעו במכירה הפומבית. אי ביצוע של עסקאות שנסגרו במכירות פומביות, ללא הסכמת שני הצדדים, הינה עבירה רשמית על חוקי הפורום בנוגע לחוקי המכירות, והיא עלולה לגרור עונש. אם המקרה יהיה חמור, מבצע העבירה עלול למצוא את עצמו ב"סוחרים אסורים" (פרטים בהמשך).

כאשר אתם סוגרים עסקה בהודעות פרטיות, מומלץ תמיד לשמור את ההודעות הרלוונטיות, למקרה ויהיו בעיות.
איך מזהים הודעות שעלולות להיות חשובות במקרה של בעיות? הודעות שמכילות את הסגירה של העסקה (דברים כמו: "אז סגרנו", "סיכמנו", "סגור" וכו'...) יכולות להוכיח שנסגרה עסקה, במקרה ואחד מהצדדים טוען שלא בוטלה עסקה כי היא מעולם לא סוכמה רשמית, הודעות שמכילות את פרטי העסקה (אילו קלפים נשלחים/אילו כמויות כסף ומי שולח ראשון/שני/ביחד) ימנעו ממשתמש לטעון שמשהו לא נשלח כי הוא לא היה חלק מהעסקה. תמיד מומלץ, לפני סגירה סופית של העסקה, לשלוח הודעה מסכמת, שמכילה את כל הפרטים של העסקה, גם כדי לוודא שאתם/הצד השני בטוחים שאתם מתואמים וגם כדי לחסוך חיפוש מקיף של כל ההודעות שנשלחו בשביל למצוא את הפרטים שאתם צריכים.

עוד דבר חשוב, הוא לבדוק עם מי יש לכם עסק. לפני שאתם סוגרים עסקה, אתם יכולים לבדוק אמינות של סוחר לפי שלושה קריטריונים:
  • אימות.
  • פורום המלצות.
  • סוחרים אסורים.
אני אגע בכל אחד מהנושאים האלה בהמשך.

ב. משלוח:

הדרך הטובה ביותר לבצע עסקה, היא פנים-אל-פנים, אבל בד"כ אין אפשרות כזאת ולכן צריך להשתמש בשירותי הדואר. הדואר מספק מספר שירותים שונים שמתאימים לשליחת כסף/קלפים.

השיטה הזולה ביותר, אך הכי פחות מומלצת, היא דואר רגיל. דואר רגיל הינו השירות הבסיסי של רשות הדואר. אתה נותן מעטפה עם כתובת, והם שולחים. הפיקוח על העברות של דברי דואר רגיל הינו מינימלי והוא יכול בקלות למצוא את אובדנו באחד מסניפי הארץ.
דואר רגיל הוא טוב במקרה ושולחים קלפים בערך נמוך, שאובדנם לא יגרום לפשיטת רגל. גניבה של קלפים בזמן המשלוח היא נדירה, בגלל חוסר העניין של רוב עובדי הרשות במג'יק, אבל אובדן של מעטפות הוא לא דבר כ"כ נדיר.

השיטה היותר יקרה, אבל יותר בטוחה, היא דואר רשום. דואר רשום הוא דואר שנמצא במעקב מתמיד והוא גם מבוטח. כאשר אתם שולחים דואר רשום, אתם מקבלים קבלה (בדואר רגיל לא). בקבלה מצויין מספר המשלוח שבעזרתו ניתן לבדוק את מיקום החבילה בכל זמן נתון באתר הדואר. שמרו את הקבלה. היא מהווה הוכחה למשלוח.

אם אתם שולחים כמות של קלפים, ואתם רוצים את הביטחון של דואר רשום, אבל לא רוצים לשלם על עשרים משלוחים, אתם יכולים לשלוח חבילות. חבילה עולה יותר מדואר רשום, אבל היא עולה פחות מאשר לשלוח את הכמות הזאת במספר משלוחים רשומים. גם חבילות ניתנות למעקב, והן מבוטחות. שוב, קבלה=הוכחה.

מזומן בזמן. זאת השיטה הבטוחה ביותר לשליחת כסף. אתם משלמים בסניף דואר אחד, מוסרים שם ומספר תעודת זהות של האדם היחיד שיכול למשוך את הכסף והכסף ניתן לאדם הספציפי בסניף אחר. חשוב לזכור שמתן מספר או שם לא נכונים, יגרום לאי מסירה של הכסף לאדם הנכון, לכן חשוב לוודא שכל הפרטים נכונים. השירות הזה, גם הוא עולה כסף. גם כאן, קבלה היא הוכחה למשלוח.

מעקב אחר דברי דואר:

כאשר שולחים דבר דואר רשום או חבילות, מקבלים יחד עם הקבלה (מודבק בחלקה העליון) את מספר המשלוח. מספר זה מאפשר לכם לעקוב אחר המשלוח מרגע שליחתו ועד הגעתו ליעד. איך עושים את זה?
באתר הדואר ישנה תיבה בצידו השמאלי העליון של העמוד הראשי. הכניסו שם את מספר המשלוח ולחצו על "מצא", אז ייפתח חלון ובו מיקום המשלוח.

דברים נוספים:

אם אתם שולחים כסף במעטפה, עדיף להמנע מלהשתמש במטבעות. אם בכל זאת אין ברירה, עדיף להדביק אותן כך שלא ינועו במעטפה וימשכו תשומת לב.
שטרות (וגם מטבעות) ניתן להכניס בתוך פרוטקטור, בין שני קלפים (אדמות בסיסיות נותנות מענה מצויין), זה מקטין את הסיכוי לגנבת תוכן המעטפה.
דברים נוספים:

אם אתם שולחים כסף במעטפה, עדיף להמנע מלהשתמש במטבעות. אם בכל זאת אין ברירה, עדיף להדביק אותן כך שלא ינועו במעטפה וימשכו תשומת לב.

הנה עוד עצה (תודה ל-ranil), בכל משלוח ניתן לשים במעטפה פתק שמזכיר לצד השני מי אתם ומה הוא צריך לשלוח. זה יימנע בלבול ועיקוב של משלוחים.

אם מישהו שולח שלא ברשום, הוא האחראי במקרה של אובדן.

ג. אימות:

בפורום קיימת שיטת האימות. משתמש מאומת הוא משתמש שפרטיו אומתו וידוע כי המשתמש הוא אכן האדם שהוא טוען שהוא. אדם שפרטיו ידועים, יימנע בד"כ מלרמות.
משתמשים מאומתים הם היחידים שיכולים לפרסם תגובות או נושאים חדשים בפורומים "המלצות" ו"מכירות פומביות ומכרזים".
דבר חשוב: אימות של משתמש מודיע שפרטיו של המשתמש הם נכונים בלבד. אימות אינו ערובה לכך שהמשתמש אינו רמאי.

ד. שיטת ההמלצות:

בפורם MTGil ישנו תת פורום בשם "המלצות על סוחרים". בפורום הזה ניתן למצוא המלצות (טובות או רעות) על משתמשים רבים בפורום. אם אתם רוצים חוות דעת על משתמש מסויים איתו אתם מעוניינים לבצע עסקה, אתם יכולים לחפש את שמו בפורום המלצות (לפי א"ב). הפורום בנוי כך שכותרת של נושא היא שמו של המשתמש, ובתוכו ניתן למצוא את דעתם של אנשים על הסוחר הספציפי. אם למשתמש מסויים יש יותר המלצות, זה משום שהוא ביצע הרבה עסקאות, ולכן הוא כנראה סוחר טוב. אם אין לו כמעט או בכלל המלצות, כנראה שהוא סוחר חדש ולא מנוסה.
בפורום זה רשאים לכתוב רק משתמשים מאומתים.

ה. רשימת הסוחרים האסורים:

נוסף על פורום ההמלצות, ישנו גם פורום בשם "סוחרים אסורים". בפורום זה נרשמים שמם של סוחרים שהוכחו כרמאים, ולא מומלץ לבצע איתם עסקאות. אדם שנכנס, יתקשה מאוד לצאת.

ו. מה לעשות במקרה של בעיות:

לעיתים קורים מקרים בהם עסקה מסויימת משתבשת, אמנם אנו משתדלים למנוע ככל האפשר, אבל אי אפשר למנוע הכל.

במקרה של בעיה, הדבר הראשון שיש לעשות, הוא לפנות אל הצד השני בעסקה ולברר מה קורה. לפעמים ניתן להגיע להסכם והכל בא על מקומו בשלום. כאשר אין זה המצב, מתחיל החלק שבשבילו נכתב סעיף זה.
מהן הפעולות שניתן לעשות כאשר יש חשד של רמאות או אי הסכמה בנוגע לפתרון המקרה? הפתרונות הם:
א. לפתוח תלונה פומבית בפורום "מידע על מסחר".
ב. לפנות אל אחד האחראיים (מודרייטורים) או המנהלים (אדמינים) של הפורום.
ג. ניתן לתת המלצה ולציין בה שנוצרה בעיה בעסקה עם המשתמש הנ"ל.

לפעמים האשם בביצוע העסקה אינו המשתמש, אלא רשות הדואר. הוכחת המשלוח היא אחריותו הבלעדית של השולח.
מהן הדרכים להוכיח שביצעת את כל מה שהיה עליך לבצע ע"מ להשלים את העסקה?
א. אם יש לך קבלה שמוכיחה ששלחת, אתה מנוקה מאשמת "אי שליחה" ואז האחריות עוברת אל רשות הדואר. לכן עדיף להשתמש בדואר רשום.
ב. אם יש לך מספר משלוח, אתה יכול לעקוב אחריו ולראות איפה הוא נמצא אם שלחו לכם משהו, תמיד עדיף לבקש מספר משלוח.
ג. אם משתמש טוען שהוא לא קיבל את המשלוח, אתה תמיד יכול לבדוק (אם הוא רשום, לא אם הוא רגיל) אם המשלוח הגיע או לא ליעדו.

אני מקווה שהנושא הזה עזר לכם. אם למישהו יש שאלות, תגובות או תוספות, אתם תמיד מוזמנים לשלוח לי ה"פ.

Y.
נעול