משחקנים לא נדרש לשנן את הרשימה ולא נראה שיש פה איזשהו ניצול טקטי רב מעבר ללא להזכיר ליריב שלך על היכולות שלו. כמו בכל מצב שמשהו לא בסדר קורה קוראים לשופט שיטפל במצב. למעשה, נראה שהשינוי ישפיע בעיקר על שופטים שצריכים לדעת מצבים נוספים לתיקון וגם לדעת מתי יש להעיר כשיש פספוס של trigger ומתי לא.
לשינוי ראו סעיף 3.1 ב-IPG. שימו לב שזה אולי לא השינוי היחידי.
החוקים הנוכחיים
החוקים החדשים (ייכנסו לתוקף ב-14 באפריל)
מאמר על השינויים ועל המחשבה מאחוריהם עם דוגמאות לקראת הסוף:
http://internationalmagicjudges.net/article-1624
ציטוט של קטע מהשינוי שמדבר על Lapsing:
Handling Lapsing Abilities
A lapsing ability is a missed triggered ability that, in the context of the game at the time the ability triggered, would
cause one or more of the effects listed below to happen, and no other effects. In each of these effects, “you” is the
ability’s controller. If a lapsing ability could target objects that would make it a lapsing ability, it is a lapsing ability,
even if it could potentially target other objects. For example, Manic Vandal (“When Manic Vandal enters the
battlefield, destroy target artifact”) has a lapsing ability if an opponent controls an artifact, even though the
controller of the ability could also control valid targets. If only the controller of the ability controls artifacts, it is not
a lapsing ability.
Effects of lapsing abilities:
When determining if a triggered ability is a lapsing ability, ignore portions of abilities that “clean up” previous parts
- Causes you to gain life
- Deals damage to an opponent or causes an opponent to lose life
- Causes an opponent to discard cards
- Instructs you to look at and/or rearrange cards in a zone8
- Puts cards into your hand from your graveyard or the exile zone
- Puts a permanent onto the battlefield under your control or gives you control of a permanent
- Puts counters linked to a beneficial effect (such as +1/+1 counters or charge counters) on one or more
permanents you control- Gives one or more permanents you control +X/+Y or a beneficial ability
- Untaps one or more permanents you control
- Gives you additional phases
- Exiles, deals damage to, destroys, taps, gives -X/-Y to, or puts counters associated with a detrimental effect
(such as -1/-1 counters) on one or more permanents controlled by an opponent- Instructs an opponent to exile a permanent he or she controls or put a permanent into his or her library or
graveyard
of the effect (such as the creation of a delayed triggered ability to sacrifice a creature token put onto the battlefield
by the effect) or specify a duration for the effect. Abilities that require no choices and have no effect on the visual
representation of the game are not lapsing abilities; they simply happen at the appropriate time.
When handling a lapsing ability, the turn is divided into three parts: before combat, during combat, and after
combat. If a missed trigger with a lapsing ability is discovered within the same part of the same turn in which it
should have triggered, any opponent of the trigger’s controller may have the judge put that ability on the stack.
Otherwise, the game continues and the ability is skipped. In either case, no player should be issued a penalty.
http://www.cranialinsertion.com/article/422
המטרה היא, בין היתר, להפחית את הענישה בcompetitive וב-professional על missed triggers. אם ה-triggered ability "עושה דברים מועילים מסויימים" (ראו הגדרה ל-Lapsing) במקום להעניש את השחקן פשוט מדלגים על היכולת. אבל אם זה קורה ליריב שלך ואתה כן מעוניין שהאפקט יתבצע (Transcendence) אתה יכול להודיע לשופט שאתה כן מעוניין שהיכולת תושם על הסטאק אם נתפס בזמן (הדגש הוא על היריב שלך, אתה לא יכול לבקש על עצמך). כמו"כ אם הוא מתעלם מאפקטים במכוון, הוא עלול להענש על רמאות.Q: I heard that there were new rules about triggers always being optional, but then you said they took that away, and now I'm hearing it's back. What's going on?
A: Is it a thunderstorm of complaints in the box? No, it is not a thunderstorm.
At least not anymore. The briefly-seen version of the Magic Infraction Procedure Guide that allowed players to skip a very specific set of triggers without a "may" has now been re-tinkered to be easier on players and less upsetting. The new version does include a list defining a narrow subset of "beneficial" abilities, now formally known as "lapsing" abilities, though it's slightly different from what was originally posted.
However, the latest IPG does not allow players to skip over these triggers if they don't like them - they are still mandatory. On the other hand, since they are almost always beneficial, the penalty is "oh well, you don't get it" rather than "you miss a benefit AND get a warning." Choosing to ignore them is Fraud with a capital F, and gets you DisQualified with a capital D and Q.
Opponents are not required to tell you about any missed triggers at all, but if they catch it soon enough and want you to get it, possibly because now it'd be bad for you, you must resolve the trigger, or they might just call a judge to investigate you for Fraud if missing that trigger was more to your benefit than getting it.
Other than when called, judges should not step in when they see a lapsing trigger missed unless they believe you deliberately skipped it, though I'm sure it'll happen a lot until we can retrain ourselves to stop doing it.
Overall, the important thing is that the new IPG trigger rules are only truly important for judges. What matters for players: if you play correctly and don't miss your non-optional triggers, the new rules don't matter at all; if you do forget them, judges will know how to fix them; and if you see your opponent miss a trigger, you don't need to let him know at all unless you want to.
You can get the full IPG on our Resources page and view Toby Elliott's explanation on the IMG site. Note that this doesn't go into effect until this weekend, though I can't imagine that you'd have any significant Competitive events on a weekday anyway.
כמה נקודות לתזכורת:
- מדובר בcompetitive וב-professional. ב-regular מצופה מהשחקנים לעזור ולחנך אחד את השני.
- אין שום היתר לשחקן להתעלם בכוונה מהיכולות שלו, מדובר רק במצב של שיכחה. התעלמות מכוונת מאפקטים עלולה להחשב לרמאות.
- היריב לעומת זאת לא צריך להזכיר לשחקן השני על יכולות ששייכות לשחקן השני. אבל אם מדובר ביכולות שעושות trigger בתור של היריב, היריב לא יכול לקדם את המשחק או לבצע פעולות שיגרמו לפספוס של יכולות של השחקן השני.
- יכולת נחשבת כ-lapsing או לא בהתאם למצב על הלוח כשהיכולת עשתה trigger ומה שהיה יכול לקרות אילו נפתרה אז. (ראו manic vandal בדוגמאות)
- Replacement Effects לא נחשבים כ-lapsing גם אם הם מתאימים לרשימה (בניגוד לתכנון הקודם).
- אפקטי שליפה לא נחשבים כ-lapsing. (כנ"ל כל אפקט ששם קלפים מהספרייה ליד)
- אפקטי bounce, אפקטים שמחזירים פרמננט משדה-הקרב ליד, לא נחשבים כ-lapsing.
- אפקטים שעושים counter לקסם לא נחשבים ל-lapsing.
- שופט לא אמור להודיע על פספוס של lapsing abilities אלא אם יש חשש שהשחקן עושה את זה במכוון.
Transcendence - טכנית, היכולת שמעלה את החיים היא Lapsing. אבל כאמור לעיל, להתעלם ממנה במכוון ייחשב לרמאות. ואם באמת שכחת היריב עדיין יכול לבקש משופט להשים את היכולת על הסטאק. נראה שה-loophole היחידי פה הוא שאם באמת שכחת אתה לא תקבל על זה אזהרה כשאתה או היריב תשימו לב.
manic vandal - נחשבת ל-lapsing אם ליריב יש ארטיפקט שהוא יכול לטרגט, אפילו אם לשני הצדדים יש ארטיפקטים. אם רק לזה ששולט ב-manic vandal יש ארטיפקט שהוא יכול לטרגט היכולת לא נחשבת ל-lapsing (כי הוא יכול להשמיד את שלו).